O współpracy z nową radą gminy, zrealizowanych i planowych inwestycjach oraz projekcie budżetu na przyszły rok rozmawiamy z Andrzejem Przybyłą, wójtem gminy Kościan.
- Od ukonstytuowania się nowych władz gminy minęło już ponad sześć miesięcy. Jak wójt ocenia ten okres przez pryzmat współpracy z nowo wybraną radą?
- Decyzją mieszkańców skład rady gminy uległ po wyborach zmianie. Wśród radnych pojawiło się sześć nowych osób, które objęły mandat po raz pierwszy. Pozostałą grupę stanowi dziewięciu radnych wybranych na kolejną kadencję.Z mojego komitetu mandat radnego uzyskało osiem osób. Pełniąc funkcję wójta staram się jednak nie myśleć tylko o swojej grupie, lecz o całej gminie. Zresztą nigdy czegoś takiego nie praktykowałem, żeby preferować okręgi wyborcze, z których startowali radni z mojego komitetu. Wspólnie określamy potrzeby, choć wiadomo, że nie na wszystko starczy środków. Nie może być jednak tak, że niektóre miejscowości traktowane są bardziej po macoszemu. Radni też dostrzegają, że gmina to nie jest tylko ich okręg wyborczy, a 37 miejscowości. Nietypowy, bo wiosenny termin wyborów samorządowych, będący skutkiem wydłużenia poprzedniej kadencji, umożliwił nowej radzie pracę nad własnym projektem uchwały budżetowej.
- Przejdźmy do oceny mijającego roku. Jak wyglądał on pod względem inwestycji w gminie?
- Muszę przyznać, że był to całkiem niezły rok, choć nie wszystko co zaplanowaliśmy udało się zrealizować. Zacznę od inwestycji drogowych, a więc tych najbardziej wyczekiwanych przez mieszkańców. Nową drogę z oświetleniem i odwodnieniem zyskała ulica Osiedle PKP w Starych Oborzyskach. Pod koniec listopada powinna być już gotowa ulica Graniczna w Starym i Nowym Luboszu. Obydwie inwestycje zrealizowaliśmy w całości z własnych środków. Do końca miesiąca powinniśmy też zakończyć inwestycję drogową w Mikoszkach. Chodzi o ulicę, którą przekazał nam powiat. Projekt ten został sfinansowany z funduszu Polski Ład – PGR. Trzeba też wspomnieć o dwóch ważnych inwestycjach drogowych zrealizowanych wspólnie z powiatem. Mam tu na myśli przebudowę blisko 1,5 km odcinka drogi ze Szczodrowa do Sierakowa. Z budżetu gminy wsparliśmy tę inwestycję kwotą 950 tys. zł. W ramach zadania w całym pasie drogi wymieniliśmy instalację wodno-kanalizacyjną. Dołożyliśmy się też do przebudowy drogi między Nacławiem a wiaduktem w kierunku Widziszewa. Ten odcinek wraz z piękną ścieżką rowerową otwarty jest od końca października. Ku zadowoleniu mieszkańców Pelikana i Kiełczewa przekierowaliśmy uciążliwy dla nich transport z dostawami z okolicznych firm bezpośrednio na „starą piątkę”. Niestety nie udało nam się rozpocząć planowanej budowy mostu w Kiełczewie wraz z rozbudową ulicy Polnej. Na drodze do realizacji tego zadania stanęły nam przeszkody administracyjne, które cierpliwie pokonujemy. Mamy już decyzję środowiskową dla tej inwestycji, czekamy na pozwolenie wodno-prawne. Myślę, że pod koniec listopada przystąpimy do ogłoszenia przetargu. Niemniej jednak realizacja tej inwestycji przesunie się na lata 2025-2026.
- Nie udało się też zrealizować planów związanych z budową nowej świetlicy w Kurzej Górze i przebudową budynku starej szkoły w Kiełczewie.
- Inwestycje te miały się rozpocząć jesienią tego roku, ale brak rozstrzygnięć finansowych dotyczących pozyskania środków zewnętrznych opóźnia ich realizację. Jeśli chodzi o budowę budynku zaplecza szatniowo-socjalnego przy boisku w Kurzej Górze, złożyliśmy wniosek o środki z Ministerstwa Sportu i cały czas czekamy na odpowiedź. Bez wsparcia z zewnątrz nie jesteśmy w stanie uporać się z tą inwestycją samodzielnie. To samo dotyczy termomodernizacji budynku starej szkoły w Kiełczewie. W przypadku tego zadania będziemy ubiegać się o dofinansowanie z programu dedykowanego bibliotekom. Biorąc pod uwagę powyższe inwestycje te mogą nam się przesunąć na 2026 r.
- Porozmawiajmy o planach inwestycyjnych i projekcie budżetu gminy na przyszły rok.
- Konstruując budżet na 2025 rok musieliśmy się zmierzyć z wieloma niewiadomymi, które utrudniają planowanie wydatków inwestycyjnych. O zadaniach pozostających w zawieszeniu i oczekujących na rozstrzygnięcia dotyczące przyznania środków już wspominałem. Do tego dochodzą projekty, na które będziemy składać wnioski o dofinansowanie. Najbliższy okres będzie obfitował w wiele konkursów umożliwiających pozyskanie środków pomocowych z unijnych funduszy. Dlatego w pierwszej kolejności skupiamy się na inwestycjach, które możemy zasilić dofinansowaniem z zewnątrz. Oznacza to konieczność zabezpieczenia środków na wkład własny, który jest niezbędny przy realizacji tego rodzaju projektów. Przechodząc do planowanych inwestycji zacznę od wielkiego zadania, na które wspólnie z powiatem pozyskaliśmy 16 mln zł dofinansowania ze środków KPO. Chodzi o budowę 9 km ścieżek rowerowych wraz z punktami przesiadkowymi. To duży projekt o wartości 22 mln zł, przewidziany do realizacji w latach 2025-2026. W ramach tego zadania powiat zbuduję drugą część ścieżki rowerowej z Nacławia za wiaduktem do Widziszewa. Droga dla rowerzystów powstanie też na odcinku od ronda w Bonikowie do ulicy Spółdzielczej w Kiełczewie oraz przy trasie z Nacławia do Gryżyny. My jako gmina będziemy kontynuować budowę ścieżki rowerowej z Ponina do Kobylnik. To dalszy ciąg trasy, którą zbudowaliśmy wcześniej z Widziszewa. W ramach tego projektu powstaną też dwa parkingi. Jeden duży – samochodowo-rowerowy przy dworcu kolejowym w Starych Oborzyskach. Drugi przy stacji PKP Przysieka Stara w Widziszewie. Z kolei parking rowerowy w Nowym Dębcu zostanie powiększony i zmodernizowany. Ponadto na trasie z Kurzej Góry do Nowego Dębca ustawione zostaną dwa punkty pomiaru z wyświetlaczami informującymi o liczbie przejeżdżających tamtędy rowerzystów. W projekcie przyszłorocznego budżetu zabezpieczyliśmy pieniądze na zakup ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP w Racocie. Dzięki pozyskanym środkom pojazd zostanie sfinansowany w 85 proc. z funduszy zewnętrznych. Na liście inwestycji jest też budowa kanalizacji sanitarnej i wodociągowej na ulicy Bajkowej w Kokorzynie. Na to zadanie będziemy zabiegać o środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Mamy też gotowy projekt na rozbudowę oczyszczalni ścieków w Starych Oborzyskach. Czekamy na ogłoszenie konkursu umożliwiającego pozyskanie dofinansowania. Na likwidację kopciuchów zarezerwowaliśmy w przyszłorocznym budżecie 300 tys. zł. Myślimy też o inwestycjach w infrastrukturę oświatową. Na początku grudnia planujemy złożyć dwa wnioski o dofinansowanie termomodernizacji szkoły w Racocie i w Starych Oborzyskach. Nie wiemy jeszcze na jak duże wsparcie będziemy mogli tutaj liczyć. Jeśli okaże się, że w ramach uzyskanego dofinansowania podatek VAT nie będzie stanowił kosztu kwalifikowalnego, to zamiast spodziewanych 70 proc. dotacji otrzymamy zaledwie 35-40 proc., a wtedy opłacalność tego przedsięwzięcia stanie się dyskusyjna.
- Dzięki funduszom zewnętrznym rosną możliwości inwestycyjne gminy. Niestety w przypadku projektów drogowych wsparcie to jest już zdecydowanie mniejsze niż kiedyś.
- To prawda. W porównaniu do lat poprzednich możliwości pozyskania zewnętrznego dofinansowania na inwestycje drogowe zostały mocno ograniczone. Dotyczy to zarówno środków unijnych, jak i rządowych. Bardzo mnie to martwi, gdyż oczekiwania w tym zakresie są bardzo duże. Jedną z takich inwestycji jest budowa drogi z Ponina do Kobylnik. Zadanie to jest powiązane z dofinansowaniem planowanej w tym miejscu budowy ścieżki rowerowej. Warto też wspomnieć o dwóch projektach drogowych umożliwiających dojazd do terenów inwestycyjnych, które przygotowujemy wspólnie z potencjalnymi inwestorami. Pierwszy z nich dotyczy zjazdu ze „starej piątki” przy wjeździe do Kościana na wysokości Pianowa. W przypadku tego zadania inwestor zadeklarował przygotowanie projektu i partycypację w budowie tej drogi. Chcielibyśmy zrealizować tą inwestycję w przyszłym roku. Drugi projekt dotyczy budowy drogi dojazdowej do terenu inwestycyjnego położonego w pobliżu zjazdu z S5, między drogą 308 a ulicą Słoneczną w Kiełczewie. Tu także inwestor zadeklarował przygotowanie dokumentacji i ZRID-u. Będziemy ubiegać się o dofinansowanie tej inwestycji ze środków rządowych. Jej realizacja planowana jest na rok 2026. Pod koniec października dotarła do nas dobra informacja dotycząca budowy długo wyczekiwanej obwodnicy Kościana. Obejmująca tą inwestycję decyzja ZRID powinna zostać wydana w pierwszym kwartale przyszłego roku. To pozwoli ogłosić przetarg i przystąpić do budowy tej drogi, która powinna rozpocząć się już jesienią.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz