Zamknij

Proces rejestracji firmy: Ile trwa i ile kosztuje?

00:22, 19.09.2023 . Aktualizacja: 00:36, 19.09.2023
Skomentuj

Rejestracja firmy jest bezpłatna, tak samo, jak złożenie wniosku o założenie działalności gospodarczej. Pod tym względem nie trzeba więc przejmować się poniesieniem dodatkowych kosztów na ten cel.

Nie ma żadnych przeszkód odnośnie do tego, by rejestracja działalności gospodarczej miała miejsce w dowolnym momencie. W tym celu konieczne okaże się wypełnienie i złożenie wniosku CEIDG-1. Istnieje możliwość dokonania tego osobiście listem poleconym lub drogą elektroniczną. Taki wniosek musi być dostarczony do Urzędu Miasta lub Urzędu Gminy.

Złożenie wniosku jest jednoznaczne z nadaniem numeru REGON oraz NIP konkretnej firmie. Jest ona także wprowadzona do urzędu skarbowego.

Przedsiębiorca musi zdawać sobie sprawę z tego, że jego obowiązkiem jest zgłoszenie najpóźniej w ciągu 7 dni od daty założenia firmy tego, jaką wysokość opłacanych składek ZUS chce uiszczać.

Do wyboru są dwa druki:

- ZZA - dotyczy tylko ubezpieczenia zdrowotnego,

- ZUA - obejmuje ubezpieczenie zdrowotne oraz społeczne.

W niektórych przypadkach wymagane jest także złożenie wniosku VAT-R. Jest to obowiązkowe w momencie, gdy dana firma ma być zarejestrowana do VAT. Takie zgłoszenie musi być dokonane najpóźniej dzień przed rozpoczęciem świadczenia usług z konkretnej kategorii lub sprzedaży towarów.

Obowiązek złożenia wniosku VAT-R ma miejsce w sytuacji, gdy przedsiębiorca:

- świadczy usługi jubilerskie, prawnicze lub doradcze,

- w danym roku podatkowym będzie miał ponad 150 000 zł obrotu ze sprzedaży,

- sprzedaje towary opodatkowane akcyzą.

Nie trzeba samodzielnie zajmować się rejestracją firmy, gdyż to zadanie można zostać wykonane przez doświadczonych konsultantów. Więcej o nich można przeczytać na stronie internetowej https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy

Jakie są koszty związane z rejestracją firmy?

Przedsiębiorca nie ponosi żadnych kosztów związanych z rejestracją działalności. Należy jednak zawsze wiedzieć to, że koszty związane z opłaceniem składek ZUS oraz podatków są stałe i dobrze jest je wliczyć w comiesięczne wydatki. Początkujący właściciele przez pierwsze 24 miesiące mogą korzystać z tzw. ,,małego ZUS-u". Jest to opcja skierowana do tych osób, które:

- nie będą świadczyły usług na rzecz poprzedniego pracodawcy,

- w ciągu ostatnich 60 miesięcy nie miały własnego biznesu.

Idealnie sprawdza się także możliwość zawarcia umowy o pracę. W momencie, gdy otrzymuje się co najmniej minimalne miesięczne wynagrodzenie, dany przedsiębiorca musi opłacać wyłącznie składkę zdrowotną.

Składki ZUS przez okres 12 miesięcy są niezmienne, ale zmieniają się koszty związane z wysokością podatku. Jest on zależny od obrotów danej firmy.

Jakie dodatkowe koszty należy opłacać?

Początkowo należy mieć na uwadze to, by zacząć współpracę z doświadczonymi księgowymi. Nie ma sensu zajmować się tym we własnym zakresie, jeśli nie ma się odpowiedniego doświadczenia przy rozliczaniu własnego biznesu.

Nie zaszkodzi skorzystać z usług biura rachunkowego, o którym można przeczytać więcej na: https://www.ifirma.pl/biuro-rachunkowe-online

Początkowo miesięczne opłaty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej nie są wysokie, jeśli ma się możliwość korzystania z preferencyjnego ZUSu. Do kosztów prowadzenia danego biznesu zalicza się składki ZUS oraz opłaty związane zarówno z księgowością jak i podatki. Korzystanie z usług profesjonalnej księgowości jest szansą na obniżenie podatku dochodowego przez pierwsze miesiące prowadzenia własnej firmy.

 

(artykuł sponsorowany)
 
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%