Kreatywne wyzwania młodych

Kto pamięta jeszcze skakanie w gumę albo grę w kapsle? Starsi wychowali się na tych zabawach, ale młode osoby w ogóle ich już nie znają. Przywróciły je w praktyce uczennice z "Ratajczaka" w ramach realizowanego programu.

Program zatytułowany „Młodzi w Akcji – kreatywne wyzwania – Kronika Sportu” był realizowany przez pięć uczennic z klasy 3 TE z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Franciszka Ratajczaka w Kościanie od lutego do czerwca. Opiekunem projektu była nauczycielka Katarzyna Marciniak-Helińska.

– Program postanowiłyśmy realizować w trzech etapach: zbierania materiałów, realizacji najciekawszych według nas gier i zabaw oraz podsumowania. W związku z tym przeprowadziłyśmy wiele rozmów na ten temat z naszymi rówieśnikami, rodzicami i dziadkami. Z przyjemnością dowiadywałyśmy się jak wyglądały minione czasy w zakresie gier i zabaw, kiedy to główną rolę odgrywała wyobraźnia, a nie drogie sprzęty komputerowe.

Posiadając wiedzę teoretyczną postanowiłyśmy działać!mówi Weronika Grzelczak, jedna z uczestniczek programu.

Dziewczyny przypomniały sobie w praktyce jak wyglądały takie gry jak skakanie w gumę, kapsle, cymbergaj, gra w monety, zabawy ze sznurkiem oraz szczur. Zgodnie przyznają, że bawiły się przy tym znakomicie.

Doszły także do wniosku, że dawniej młodzież była zdecydowanie bardziej kreatywna od współczesnej, ponieważ potrafiła wymyślać wiele ciekawych zabaw. Współcześnie dzieci zapominają o tym, że życie bez komputerów i gier komputerowych może być interesujące.

Brakuje widoku chociażby dziewczynek skaczących w gumę lub roześmianych grupek dzieci bawiących się w podchody. Jak zauważają uczennice, dziadkowie i rodzice często narzekają na to, że młodym ludziom nie chce się w nic angażować, spędzają za dużo czasu przed ekranem telefonu i komputera, nie są w stanie się na niczym skupić i tracą czas na społecznościowych forach oraz różnego rodzaju grach komputerowych. Dlatego warto pokazać, że możliwe jest również spędzanie wspólnego czasu bez technologii.