Zmiany dokonują się na naszych oczach codziennie. Szybko przyzwyczajamy się do nich, zapominając o tym, jak było wcześniej.
Jednym z miejsc, które przeszło metamorfozę jest budynek dworca kolejowego wraz z peronami i przejściem podziemnym. Najpierw spółka PKP oficjalnie oddała do użytku budynek dworca, co nastąpiło oficjalnie 12 kwietnia 2014 r. Zabytkowy budynek przeszedł gruntowną renowację, a w ramach podjętych prac przeprowadzono remont fundamentów, elewacji budynku i poszycia dachowego, łącznie z wymianą wszystkich instalacji oraz okien i drzwi. Zmodernizowano też wnętrze budynku, dostosowując go do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W dalszej kolejności, przy okazji modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku Poznań-Wrocław, przeprowadzono remont stacji, który zakończył się w drugim półroczu minionego roku. Zmodernizowane perony są wyższe, co ułatwia wsiadanie do pociągów. Zamontowano dwie nowe wiaty, ławki oraz jasne oświetlenie. Bezpieczeństwo zwiększa antypoślizgowa nawierzchnia z liniami bezpieczeństwa i wypukłą fakturą, pomocną dla osób niewidomych i niedowidzących. Oba perony zostały wydłużone i przesunięte w kierunku Leszna. Przebudowano również przejście podziemne, do którego można się dostać schodami oraz dwiema windami.
Dodajmy, że od stycznia do Kościana dojeżdżają dodatkowe pociągi w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, co oznacza częstsze kursy do Poznania i z powrotem (zobacz: Poznańska Kolej Metropolitalna już od 1 stycznia. Nowe pociągi z Kościana).
W tej chwili przeobrażenie przechodzi jeszcze otoczenie stacji. Trwa budowa parkingu samochodowego na sto aut i rowerowego na trzysta jednośladów. Dla postawienia przysłowiowej kropki nad i pozostaje jeszcze remont dziurawej ulicy Dworcowej i placu bezpośrednio przed dworcem, co nastąpi po zakończeniu wszelkich innych prac. Przydałby się także remont dworca autobusowego umiejscowionego naprzeciw budynku dworca.
Fot. Archiwum „Kościaniaka”