Gmina Czempiń zleciła opracowanie wstępnej koncepcji projektowej budowy tunelu drogowego pod torami, który miałby zastąpić uciążliwy przejazd kolejowy w centrum miasta. Dokument będzie stanowić podstawę dla dalszych prac projektowych i umożliwi podjęcie starań o pozyskanie zewnętrznego dofinansowania.
Budowa tunelu drogowego pod torami w Czempiniu to ogromne wyzwanie pod względem projektowym. Zarówno z jednej, jak i z drugiej strony torowiska zbiegają się trzy drogi prowadzące w różnych kierunkach. Przygotowana przez specjalistów ekspertyza oceni techniczne możliwości realizacji tego przedsięwzięcia i pozwoli oszacować koszty z tym związane.
Na opracowanie koncepcji projektowej budowy tunelu, który zapewni bezkolizyjny przejazd pod torami gmina Czempiń przeznaczyła niecałe 160 tys. zł. Zadanie to zlecono doświadczonej firmie projektowej, wyspecjalizowanej w tego rodzaju inwestycjach.
– Spodziewamy się, że już na przełomie stycznia i lutego dokument ten będzie gotowy – mówi Konrad Malicki, burmistrz Czempinia. – Odbyło się już nawet kilka spotkań z projektantami w terenie. Mieliśmy też okazję zapoznać się z pierwszymi rysunkami. Niektóre z proponowanych rozwiązań mogą mieć charakter rewolucyjny. W obrębie planowanego tunelu drogowego, po zachodnie stronie linii kolejowej, poważnie rozważana jest budowa ronda, które z uwagi na planowany układ drogowy będzie musiało być umiejscowione poniżej obecnego poziomu jezdni. Dodatkową trudność stanowi fakt, iż zbiegają się tam drogi powiatowo-wojewódzkie. Projekt musi też uwzględniać konieczność zapewnienia dostępności do znajdujących się w okolicy obiektów handlowo-usługowych i mieszkalnych.
Koncepcja projektowa przygotowywana jest z niezwykłą starannością, tak aby mogła zostać pozytywnie zaopiniowana przez zarządców dróg oraz spółkę PKP PLK i stać się podstawą do dalszych opracowań. To bardzo ważne, gdyż pojawiła się szansa na pozyskanie zewnętrznego dofinansowania.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły konkurs skierowany do jednostek samorządu terytorialnego oraz zarządców dróg, którzy są zainteresowani współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych. Zgłoszenia zadań do pierwszego etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” już trwają. – Zrobimy wszystko, aby jak najwcześniej przygotować nasz wniosek aplikacyjny. W tym naborze widzimy realną szansę na pozyskanie dofinansowania i zbudowanie montażu finansowego dla tego dużego projektu – przekonuje Konrad Malicki. – Liczymy przy tym na partnerstwo i wsparcie ze strony powiatu i urzędu marszałkowskiego oraz osób decyzyjnych z administracji rządowej. Rozmawiałem już w tej sprawie z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem, któremu nakreśliłem problematykę czempińskiego przejazdu kolejowego. Spośród wszystkich problemów z jakimi się na co dzień borykamy, stanowi on największe wyzwanie infrastrukturalne nie tylko dla samego miasta ale też dla całej gminy Czempiń.
Z myślą o projekcie budowy tunelu i rozwiązaniach dotyczących nowego układu drogowego urząd gminy przeprowadzi w najbliższym czasie konsultacje z mieszkańcami.
Mieszkaniec 18:34, 17.12.2024
Teraz obietnice bo łysy z gminy chce zaświecić. Niech przestanie te *%#)!& gadać. Oby jego kadencja tak szybko jak się zaczęła się skończyła! Błyszczy tak samo jak ta jego głowa 18:34, 17.12.2024
Wiesiek18:42, 17.12.2024
Oby faktycznie udało się na to pozyskać pieniądze. Ten przejazd kolejowy cholernie utrudnia życie mieszkańcom. 18:42, 17.12.2024
Mieszkaniec Głuchowa06:51, 18.12.2024
Znów będziemy się cieszyć następnym projektem,tylko szkoda że droga z Głuchowa od ronda do Piechanina nie zrobiona w całości. Mieszkańcy Głuchowa już przeszło dekadę czekają za ścieżką rowerową.Nic tylko Brawo dla przedsiębiorczości p.Burmistrza 06:51, 18.12.2024
Mieszkanka09:58, 18.12.2024
Jeszcze do tego obwodnica Czempinia i urocze miasteczko gotowe 09:58, 18.12.2024
Mieszkaniec15:03, 18.12.2024
Ten tunel to powinien być wybudowany podczas modernizacji linii kolejowej sprzed kilku lat i za pieniądze PKP, tak jak to było w Kościanie czy Mosinie. Ktoś kiedyś tego nie dopilnował i teraz mieszkańcy mają dopłacać. Frajerstwo i niekompetencja. 15:03, 18.12.2024
Czip19:20, 18.12.2024
Trzeba podziękować DLP. Gdyby obecny burmistrz urzędował podczas modernizacji, tunel pewnie by był. 19:20, 18.12.2024
Krzysztof18:01, 18.12.2024
Obiecanki przed wyborami że droga będzie zrobiona W Betkowie Graniczna
Robią projekt dwa lata a władze Kościana czekają kiedy skończą robić projekt ulicy 🤣🤣😃 18:01, 18.12.2024
Pkp19:00, 19.12.2024
160000 zł to też kredyt ? 19:00, 19.12.2024
Też Mieszkaniec18:53, 17.12.2024
6 0
Jakie obietnice? Władze miasta i radni zdecydowali o zleceniu opracowania projektu budowy, a Ty to nazywasz obietnicami? Powinieneś mieć raczej pretensje do poprzednich władz, że nie wykorzystały szansy jaką była modernizacja linii kolejowej. W Kościanie powstały dwa tunele… 18:53, 17.12.2024
Też mieszkaniec10:08, 18.12.2024
2 0
Dobrze że ty nie jesteś łysy szkoda tylko że pod tą czupryną nic więcej nie ma
10:08, 18.12.2024