Zaprezentowana podczas konsultacji społecznych wstępna koncepcja projektowa budowy tunelu drogowego pod torami kolejowymi w Czempiniu jest bliźniaczo podobna do rozwiązań zastosowanych podczas budowy wiaduktów kolejowych we Wrześni.
Tunele drogowe pod torami we Wrześni oddano do użytku pod koniec ubiegłego roku. Inwestycja za ponad 70 mln zł powstawała trzy lata. Tym co czyni ten projekt podobnym do rozwiązań zaproponowanych w Czempiniu jest połączone z tunelem i usytuowane na tym samym poziomie rondo.
Są jednak istotne różnice. W przeciwieństwie do wrzesińskich wiaduktów tunel w Czempiniu ma mieć dwa poziomy – dwa pasy ruchu dla samochodów i usytuowany powyżej jezdni ciąg pieszo-rowerowy. Będzie się on znajdował po jednej stronie obiektu. Dzięki temu wyniesieniu piesi i rowerzyści nie będą musieli schodzić i zjeżdżać na sam dół tunelu, tak jak to jest m.in. w Kościanie.
[ZT]86430[/ZT]
Kolejna istotna różnica to zaprojektowany wzdłuż linii kolejowej wiadukt drogowy łączący ulicę Kolejową z Długą. To rozwiązanie ma swoje konsekwencje. Jadąc ulicą Kolejową przy Urzędzie Gminy nie skręcimy już w stronę Rynku, ani w drogę powiatową na Kawczyn. Oznacza to rewolucyjną zmianę w układzie komunikacyjnym miasta.
Wracając do różnic między wspomnianymi projektami. Czempińskie rondo, w przeciwieństwie do tego we Wrześni, nie będzie dostępne dla pieszych i rowerzystów, którzy poruszając się w tunelu na wyższym poziomie opuszczą go tuż za torami – piesi schodami w górę, a rowerzyści specjalnie zaprojektowanym „ślimakiem”.
Jednym z największych wyzwań związanych z całą inwestycją będzie budowa skutecznego systemu odwodnienia chroniącego tunel przed zalaniem. – Chcemy uniknąć problemów, które towarzyszą podobnym obiektom wybudowanym podczas modernizacji linii kolejowej w sąsiednich miejscowościach – mówi Konrad Malicki, burmistrz Czempinia. – Zdajemy sobie sprawę, że zlewnia wody w obrębie której zbierać się będzie deszczówka jest bardzo duża. Musimy odwodnić nie tylko sam tunel, ale też całe rondo, które będzie znajdować się na tym samym poziomie. Chcemy też wyłapać jak najwięcej wody spływającej z ulicy Kościańskie Przedmieście i Stęszewskiej, zanim ona wpłynie do tunelu. W samym obiekcie zostanie zamontowany system pomp mechanicznych i zabezpieczenie elektryczne w postaci agregatów na wypadek braku dostaw prądu.
Zabezpieczeń mających uchronić tunel przed zalaniem jest więcej. – W ramach tej inwestycji wybudowany zostanie duży zbiornik retencyjny, który będzie swego rodzaju buforem przyjmującym pierwsze uderzenie wód opadowych – wyjaśnia Andrzej Socha, sekretarz gminy. – Kolejną ważną kwestią jest zabezpieczenie tunelu przed przedostawaniem się wód gruntowych. W tym celu zastosowana zostanie technologia ścian szczelinowych, a w ciągu koryta całej drogi powstanie szczelna wanna betonowa o podwyższonej odporności na przenikanie wody.
[ZT]85860[/ZT]
1 0
Brawo i gratulacje!!!Czekam na rozpoczęcie prac!
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu koscianiak.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz