Około 150 mieszkańców wzięło udział w konsultacjach społecznych dotyczących wstępnej koncepcji projektowej budowy tunelu drogowego pod torami kolejowymi w Czempiniu. W czasie spotkania padło wiele pytań i cennych uwag. Większość zebranych pozytywnie przyjęła przedstawiony projekt. Nie zabrakło też głosów sprzeciwu, choć były one w wyraźnej mniejszości.
Otwarte spotkanie w ramach konsultacji społecznych dotyczących „Koncepcji budowy wiaduktu kolejowego w ciągu linii E-59 nad drogą wojewódzką nr 310 w Czempiniu” odbyło się 3 lutego w sali wielofunkcyjnej CAS Tlenownia. Mieszkańców zainteresowanych planowaną inwestycją przywitał burmistrz Konrad Malicki, który rozpoczął od wyjaśnienia dlaczego Gmina Czempiń wzięła na siebie ciężar lidera tego projektu. Punktem zwrotnym okazało się ogłoszenie konkursu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe skierowanego do jednostek samorządu terytorialnego zainteresowanych pozyskaniem dofinansowania na budowę skrzyżowań wielopoziomowych.
[FOTORELACJA]3382[/FOTORELACJA]
– To doskonały moment, by podjąć się tego wyzwania. Z jednej strony dobiega końca okres trwałości unijnego projektu związanego z modernizacją linii kolejowej E-59 (uniemożliwiał on istotne zmiany wpływające na charakter tej inwestycji – przyp. red.), z drugiej pojawiła się realna szansa na pozyskanie dofinansowania z programu PKP PLK – przekonywał na wstępie burmistrz Czempinia. – Nasz przejazd, ze względu na liczbę torów, bliskość stacji i sąsiadujące z nim skrzyżowania dróg doskonale wpisuje się w kryteria określone w konkursie. Ponadto zaliczany jest on do tych najbardziej ruchliwych. Jak wynika z pomiarów, przez przejazd kolejowy w Czempiniu przejeżdża w ciągu doby ponad 9 tys. samochodów i 144 pociągi. Widząc realną szansę na pozyskanie dofinansowania postanowiliśmy przeznaczyć 160 tys. zł na opracowanie wstępnej koncepcji projektowej. Już wiadomo, że nie ma żadnych technologicznych ani technicznych przeszkód, które uniemożliwiałyby wybudowanie takiego obiektu. Co więcej jest to możliwe bez konieczności wyburzeń budynków mieszkalnych.
Projekt zaprezentowany przez burmistrza zakłada likwidację dużego przejazdu kolejowego i budowę tunelu drogowego pod torami, który od zachodniej strony linii kolejowej będzie połączony z rondem zaprojektowanym na tym samym poziomie. Dla zachowania płynności ruchu nie będzie ono dostępne dla pieszych i rowerzystów. Nowe rondo umożliwi kierowcom zjazd w drogę wojewódzką nr 310 i drogę powiatową w kierunku Kawczyna.
Projekt zakłada zachowanie ciągłości ulicy Kolejowej z ulicą Długą. Nad tunelem, równolegle do linii kolejowej, pobiegnie wiadukt drogowy łączący wspomniane ulice.
Od wschodniej strony linii kolejowej wjedziemy do tunelu ulicą ks. Jerzego Popiełuszki:
– zaniżenie jezdni rozpocznie się przed budynkiem Poczty (jadąc od strony Rynku), to miejsce wyznacza początek muru oporowego;
– po lewej stronie ulicy ks. Jerzego Popiełuszki zaplanowano ciąg pieszo-rowerowy, a dla nieruchomości usytuowanych po prawej stronie – jednokierunkową pieszo-jezdnię umożliwiającą dojazd do posesji, która będzie się łączyła z ulicą Długą.
Przejście pod wiaduktem dla pieszych i rowerzystów zaplanowano w ten sposób, by nie musieli schodzić na sam dół tunelu. Skorzystają z kładki usytuowanej w jego połowie – powyżej jezdni. Wejście do tunelu od strony ulicy ks. Jerzego Popiełuszki zaprojektowano zaraz za urzędem gminy. Piesi skorzystają ze schodów, a rowerzyści, osoby z wózkami i niepełnosprawni z pochylni umiejscowionej na terenie przed urzędem. Po drugiej stronie tunelu zaprojektowano ślimak wyjazdowy dla rowerzystów, a dla pieszych schody.
Zgodnie z projektem likwidacji ulegnie tzw. mały przejazd kolejowy na ulicy Stęszewskiej (warunkiem ubiegania się o środki z programu PKP jest likwidacja dwóch przejazdów kolejowych – przyp. red.). W jego miejsce powstanie tunel pieszo-rowerowy.
W celu zapewnienia płynności ruchu i dostępności do znajdujących się w okolicy obiektów handlowo-usługowych i mieszkalnych w projekcie założono budowę drugiego ronda przy zbiegu ulic Kościańskie Przedmieście i Zachodniej. Powstaną też nowe drogi jednokierunkowe i bypassy.
Po zakończeniu prezentacji rozpoczęła się dyskusja z mieszkańcami. Z sali padło wiele pytań i cennych uwag. Pojawiły się też wątpliwości i głosy sprzeciwu wobec przedstawionego projektu. Wyrażali je najczęściej mieszkańcy nieruchomości położonych najbliżej przejazdu kolejowego. Wśród podnoszonych kwestii dominowała obawa przed zwiększonym ruchem, trudnościami z dojazdem do posesji, a także troska o prawidłowe odwodnienie ronda, tunelu i dróg wyjazdowych. Obawy związane z możliwością zalania tunelu podczas silnych opadów deszczu rozwiewał Andrzej Socha. Sekretarz gminy mówił m.in. o zastosowaniu pomp odwodnieniowych i zbiornika retencyjnego w sieci kanalizacji deszczowej.
Szacowany koszt budowy tunelu to 100 mln zł. Dofinansowanie z programu PKP PLK pokryje około 30 proc. tej kwoty. – Jesteśmy na etapie kompletowania dokumentacji umożliwiającej złożenie wniosku. Przy realizacji tej inwestycji liczymy na partnerstwo i wsparcie ze strony Zarządu Dróg Wojewódzkich, samorządu powiatowego i przedstawicieli administracji rządowej. Podczas grudniowego spotkania w Warszawie na temat czempińskiego przejazdu kolejowego rozmawiałem z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem, który zapewnił mnie o dużych szansach na pozyskanie dofinansowania – mówi burmistrz Malicki. – Prace nad koncepcją cały czas trwają. Ostatecznego kształtu projekt nabierze za kilka miesięcy, po indywidualnych spotkaniach z mieszkańcami najbliżej położonych posesji. Tak jak się spodziewaliśmy, to z ich strony napłynęło dziś najwięcej uwag i wątpliwości. Czekamy też na sugestie ze strony zarządców dróg, którzy wstępnie zapoznali się z tymi rozwiązaniami. Zależy nam na tym, aby projekt ten na lata rozwiązał problemy komunikacyjne w centrum Czempinia.
[ZT]85860[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz