Powiat kościański otrzymał najwyższe w historii dofinansowanie na realizację projektu z zakresu rozwoju mobilności i infrastruktury transportowej. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi ponad 86,6 mln zł, z czego blisko 60 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Wkład własny samorządów uczestniczących w projekcie to łącznie 27 mln zł.
Projekt realizowany jest we współpracy powiatu kościańskiego oraz samorządów lokalnych: miasta i gminy Kościan, gminy Kościan, gminy Czempiń, gminy Śmigiel i gminy Krzywiń. To największe zadanie inwestycyjne w historii powiatu oraz jedno z najwyższych dofinansowań przyznanych w ostatnich latach w województwie.
O całym projekcie opowiedzieli podczas konferencji prasowej w poniedziałek, 15 grudnia włodarze oraz ich zastępcy wszystkich gmin powiatu oraz starosta kościański Artur Opas wraz ze swoim zastępcą Albertem Pelecem. Na konferencji obecny był także sekretarz powiatu i szef wydziału inwestycji Rafał Landzwojczak.
[FOTORELACJA]4269[/FOTORELACJA]
– Ten projekt jest wyjątkowy z przynajmniej kilku powodów. Pierwszy to myślę, że skala i wartość finansowa. Po drugie do projektu przyłączyły się wszystkie samorządy wchodzące w skład powiatu. Powiat jako lider oraz gminy i miasto jako partnerzy. To dowód na to, że potrafimy działać wspólnie, razem, ponad podziałami w imię wspólnego celu i dla naszych mieszkańców. I po trzecie tak duży, bardzo skomplikowany wniosek narażony był na wiele trudności i ewentualnych błędów na etapie konstruowania, pisania oraz składania. Nasz wniosek został jednak dzięki mobilizacji i współpracy przygotowany dobrze i oceniony przez Urząd Marszałkowski bardzo wysoko, zdobywając aż 38 punktów, co pozwoliło nam zająć pierwsze miejsce w rankingu – mówi starosta Artur Opas.
Zakres inwestycji obejmuje budowę łącznie 35 kilometrów ścieżek i dróg rowerowych, ale nie tylko. Co ważne, to również rozbudowa infrastruktury towarzyszącej – w tym oświetlenia, bezpiecznych przejść i przejazdów dla pieszych oraz rowerzystów – a także tworzenie i wyposażanie węzłów przesiadkowych. Powstaną nawet zintegrowane dworce autobusowe oraz przystanki komunikacji publicznej z infrastrukturą typu Bike&Ride, stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Celem projektu jest rozwój mobilności, poprawa bezpieczeństwa oraz podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez zastosowanie multimodalnych i zeroemisyjnych rozwiązań transportowych.
– Projekt ten obejmuje bardzo szeroki zakres, nie tylko związany stricte z ruchem rowerowym, ale także miejsca przesiadek wyposażone m.in. w stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Zdobyliśmy 92 proc. punktów możliwych do zdobycia przy tego typu w projekcie, przy takim zakresie, jaki w tym projekcie został zawarty. Najważniejszy etap mamy za sobą, bo są pieniądze, ale równie ważny etap mamy przed nami, czyli procedury przetargowe i wcielenie przedsięwzięć przez wykonawców – opowiada o projekcie Andrzej Socha, sekretarz gminy Czempiń.
Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2026-2027. Inwestycje będą prowadzone w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Prace przygotowawcze do przetargów rozpoczęły się niezwłocznie po akceptacji projektu. Celem jest oddanie infrastruktury do użytku do końca 2028 roku.
Jak obwieścił starosta pierwsze przetargi na dwie drogi rowerowe powiatowe, posiadające już pełną dokumentację, zostaną ogłoszone 12 stycznia, a ich legalizacja nastąpi w 2026 roku. Kolejne odcinki z gotową dokumentacją będą przygotowywane do przetargów w styczniu-lutym.
W Kościanie zaplanowano m.in. budowę drogi rowerowej od ulicy Nacławskiej do ulicy Sierakowskiego o długości ok. 2,4 km, realizację parkingów Park&Ride przy ulicach Bączkowskiego i Uczniowskiej, wyznaczenie przystanków komunikacji publicznej oraz stworzenie miejsca obsługi rowerzystów przy al. Tadeusza Kościuszki. Ważna będzie również budowa parkingu na stadionie miejskim.
Na terenie gminy Kościan inwestycje obejmą odcinki w Katarzyninie (ok. 1 km) – od świetlicy wiejskiej w do drogi wojewódzkiej nr 308 oraz w Pianowie (ponad 700 metrów) – od świetlicy wiejskiej do ulicy Poznańskiej i dalej do Coccodrillo.
Gmina Krzywiń zrealizuje węzeł przesiadkowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Jerce. W tej gminie z uwagi na jej naturalny charakter, bardzo ważne będą również ścieżki przy jeziorach, w tym szczególnie w Krzywiniu oraz w Cichowie i Zbęchach.
W gminie Czempiń powstaną m.in. odcinek trasy rowerowej od ulicy Sportowej w Głuchowie przez skrzyżowanie z ulicą Siernicką do węzła przesiadkowego, infrastruktura w Słoninie, węzeł przesiadkowy przy ulicy Cmentarnej w Głuchowie, kładka nad Kanałem Mosińskim w ciągu drogi wojewódzkiej nr 310 oraz przejście podziemne pod drogą wojewódzką nr 310 i linią kolejową Poznań-Wrocław. Ważny jest również węzeł przesiadkowy w Głuchowie.
Z kolei w gminie Śmigiel zaplanowano realizację odcinka przy ulicy Morownickiej w Śmiglu (około 800 metrów) oraz budowę węzła przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Starym Bojanowie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz