Winda w Szkole Podstawowej nr 3

Na ten moment czekali z niecierpliwością niepełnosprawni uczniowie z oddziałów integracyjnych szkoły. W grudniu zakończono budowę dźwigu osobowego.

W dzisiejszym oficjalnym otwarciu inwestycji udział wziął m.in. burmistrz Kościana Piotr Ruszkiewicz, naczelnik Wydziału Infrastruktury i Rozwoju Miasta Kinga Czarnecka, dyrektorka SP 3 Izabela Korzeniowska, a także przedstawiciele firmy Janbud z Kiełczewa, która wykonywała projekt. Gośćmi specjalnymi byli poruszający się na wózkach Hubert Baranowski, absolwent ,,trójki” i Maciej Kubacki, uczeń klasy III A gimnazjum.

Maciek czekał osiem i pół roku, żeby wjechać do świetlicy i biblioteki. Hubert natomiast przez dziewięć lat się nie doczekał – mówiła dyrektor Korzeniowska. – W tej chwili jest już uczniem Liceum im. Oskara Kolberga. Mamy z nim kontakt, bardzo często nas odwiedza zwłaszcza przy okazji Dni Integracji, które odbywają się co roku.

Izabela Korzeniowska skierowała także słowa podziękowań do wykonawców projektu. Jak podkreśliła, budowa windy rozpoczęła się w sierpniu, a we wrześniu uczniowie powrócili po wakacjach do szkoły. Należało więc odpowiednio zabezpieczyć miejsce budowy, by nie doszło do żadnego wypadku.

Do podziękowań przyłączył się burmistrz Piotr Ruszkiewicz: Budowa była skomplikowanym procesem. W starych murach jest to problem – zauważył burmistrz i dodał: – Wszystko co dobre rodzi się w bólach. Efekt mamy jednak znakomity.

Pomijając znalezienie środków na sfinansowanie inwestycji, problemem było także wyłonienie wykonawcy. Pierwsze dwa przetargi zakończyły się niepowodzeniem, dopiero za trzecim podejściem udało się podpisać umowę.

Koszt inwestycji wyniósł ponad 587 tys. zł, a środki pochodziły z funduszy unijnych. Inwestycja jest częścią szerszego projektu „Wzmocnienie infrastruktury edukacyjnej Zespołu Szkół nr 1, 2 i 3 w Kościanie” w ramach WRPO na lata 2014-2020, którego wartość wynosi 1,7 mln zł.

Powstały dźwig osobowy hydrauliczny waży 630 kg, a winda umożliwia dotarcie uczniów niepełnosprawnych do pięter trzech sektorów budynku, m.in. części w której znajduje się biblioteka, stołówka, doposażone sale językowe i przyrodnicze.

To jednak nie koniec wyzwań w mieście pod względem dostosowania infrastruktury szkolnej do potrzeb osób niepełnosprawnych. Hubert Baranowski zaapelował do burmistrza o pozyskanie dalszych środków na wprowadzenie takich rozwiązań w szkołach średnich.