Wiata i parking przy stacji PKP w Kościanie do końca roku [ZDJĘCIA]

Trwa budowa parkingu przy dworcu kolejowym w Kościanie. Układane są obrzeża i nawierzchnia z kostki brukowej. Według zapewnień PKP PLK, miejsca postojowe dla ponad stu samochodów wraz z zabytkową wiatą z kościańskiego peronu, która posłuży jako zadaszenie dla rowerów, mają być gotowe jeszcze w tym roku.

Wiata i parking przy stacji PKP w Kościanie jeszcze w tym roku

Inwestycja ta realizowana jest w ramach modernizacji linii kolejowej E-59 Poznań-Wrocław. – Budowa parkingu przy stacji Kościan przebiega w dobrym tempie. Obecnie powstaje nawierzchnia, wykonawca realizuje prace brukarskieinformuje Radosław Śledziński, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.Po zakończeniu tego etapu rozpocznie się malowanie pasów oraz montaż znaków. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest do końca roku. Podróżni oraz mieszkańcy Kościana zyskają wtedy dogodną możliwość pozostawienia samochodów i korzystania z transportu kolejowego. Również do końca roku na parkingu ustawiona będzie zabytkowa wiata, która po renowacji, będzie służyć jako zadaszenie nad stojakami rowerowymi.

Wiata zostanie ustawiona przy kolejowej wieży ciśnień i będzie chronić przed deszczem blisko sto jednośladów. Warto przypomnieć, że o zachowanie i wyremontowanie zabytkowej wiaty z 1906 r. wielokrotnie zabiegało Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejowych. Apele te spotykały się z odmową inwestora, który zgodnie z projektem zamierzał zbudować nowe, ujednolicone perony. Upór i konsekwencja członków stowarzyszenia doprowadziły w 2017 r. do wstrzymania robót i wpisania wiaty do rejestru zabytków.

Aby nie zakłócać procesu inwestycyjnego i nie opóźniać prac na kościańskim dworcu, PKP musiało znaleźć rozwiązanie problemu. Postanowiono przenieść wiatę w inne miejsce. Poddana renowacji będzie zdobić przydworcowy parking.

Z nowych miejsc postojowych ucieszą się nie tylko osoby korzystające z infrastruktury kolejowej. Z terenu parkingu będzie można przejść także w stronę Urzędu Skarbowego. Po zakończeniu modernizacji linii kolejowej i budowy parkingu konieczny będzie remont ulicy Dworcowej, która jest drogą powiatową. Podjęcie tego zadania wymagać będzie współdziałania samorządu ze spółką kolejową, gdyż część ulicy i plac przed dworcem to teren PKP. Odnowiona będzie musiała zostać także zniszczona nawierzchnia na ulicy Kurpińskiego.

fot. Maciej Sibilak