Rozbrzmiewała muzyka dudziarska

Pogoda odstraszyła nieco publiczność podczas tegorocznego Turnieju Dudziarzy Wielkopolskich. Dudziarska brać miała jednak swoje święto prezentując swe umiejętności.

dudziarze47. turniej odbywał się w sobotę i niedzielę (17-18.09) w Kościanie oraz Czempiniu i Starym Gołębinie. Dudziarskie zmagania konkursowe odbywały się w sobotnie popołudnie z udziałem jurorów, ale bez publiczności. Zaprezentowało się 11 kapel z różnych części Wielkopolski. W jury zasiedli: Bogusław Linette (przewodniczący) – badacz polskiego folkloru i wieloletni wykładowca na wydziale muzykologii UAM, Kazimierz Budzik – muzyk, etnolog i znawca dud wielkopolskich, Janusz Jaskulski – kierownik muzeum instrumentów w Poznaniu. W poczet Braci Dudziarskiej w tegorocznej edycji turnieju zostali przyjęci: Krystian Luleczka, Dominika Poprawa, Mikołaj Kozak, Błażej Kot, Oskar Szkudlarek oraz Julia Andrzejewska.

W kategorii kapel tradycyjnych jury postanowiło przyznać pierwsze miejsce Kapeli Dudziarskiej Sokoły działającej przy KOK w składzie: Andrzej Frankiewicz (dudy wielkopolskie), Magdalena Zimowska (skrzypce podwiązane). Drugie miejsce w tej kategorii zajęli ex aequo Biskupianie z Domachowa oraz Kapela z CK Zamek w Poznaniu. W kategorii Sierszeńki pierwszego miejsca nie przyznano. Drugie miejsce ex aequo zajęli: Krystian Luleczka (Kapela “Koźlary” Stęszew) oraz Kamil Knobel (Kapela “Kukaweczki spod Babimostu”).

Drugi dzień turnieju zgodnie z wieloletnią tradycją rozpoczęło ogranie figur dudziarza i skrzypka w Starym Gołębinie. Następnie odbyła się msza w gołębińskim kościele, po czym muzycy udali się do Czempinia na mały koncert na Rynku. Niestety deszcz spowodował, że nie wysłuchało go zbyt wielu osób. Z kolei w Kościanie, by zapewnić większy komfort muzykom i publiczności koncert dowolny przeniesiono do sali KOK. Publiczności jednak i tak nie było za wiele. Głosami widzów zwyciężyła Kapela “Koźlary” działająca przy Domu Kultury w Stęszewie. Na finał zagrał gość specjalny, czyli folkowa Kapela Brodów na repertuar której składają się utwory świeckie i religijne z obszaru Pierwszej Rzeczypospolitej pochodzące ze zbiorów Oskara Kolberga, Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Katedry Etnomuzykologii Sakralnej KUL i własnych.