Otwarto dla ruchu łącznik pomiędzy rondem w Bonikowie a zjazdem na S5

Oficjalne otwarcie z udziałem kościańskich samorządowców oraz wicemarszałka województwa wielkopolskiego, Wojciecha Jankowiaka odbyło się w poniedziałek, 8 czerwca.

Choć łącznik był już gotowy od dłuższego czasu, na jego otwarcie z uwagi na procedury nadzoru budowlanego trzeba było trochę czekać. Pisaliśmy o tym w artykule: Otwarcie łącznika w Bonikowie w czerwcu.

O przeciągających się procedurach związanych otwarciem liczącego 800 m odcinka wspomniał wicemarszałek Jankowiak. – Budowa trwała dosyć długo, aczkolwiek są takie budowy, które trwają niestety jeszcze dłużejmówił wicemarszałek.Wszystko zaczęło się wtedy, kiedy pan wójt oraz ówcześni panowie burmistrz i starosta przyjechali do naszego urzędu i powiedzieli, że w związku z nową piątką, należałoby zacząć myśleć również o nowych rozwiązaniach towarzyszących. Najważniejsza jest bowiem rozmowa między samorządami. To co wtedy uzgodnili, teraz stało się faktem.

Wicemarszałek odniósł się również do dalszych planów związanych z budową kolejnego 4-kilometrowego odcinka, który ma stanowić północną obwodnicę Kościana. – Na jesień będzie gotowa koncepcja, więc będziemy mogli o tym rozmawiać podkreślił Wojciech Jankowiak. Jednocześnie dał do zrozumienia, że wszystko będzie zależało w głównej mierze od stanu finansów samorządu wojewódzkiego oraz środków z Unii Europejskiej.

O znaczeniu dla miasta, gminy i całego powiatu nowej obwodnicy Kościana mówili również wójt Andrzej Przybyła, starosta Henryk Bartoszewski i burmistrz Piotr Ruszkiewicz. Wszyscy włodarze zadeklarowali kwotę po 100 tys. zł jako wkład w realizację projektu.

Inwestycja, którą oficjalnie otwarto nosi nazwę: “Zmiana przebiegu drogi wojewódzkiej nr 308 na odcinku Bonikowo do skrzyżowania z nowym przebiegiem S5 w systemie zaprojektuj i buduj” warta była 6 mln zł. Roboty budowlane rozpoczęły się 22 marca 2019 roku, a wykonywała je firma Budimex. Prace nadzorował natomiast Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. Zakres robót obejmował budowę nowego odcinka o długości blisko 800 m, budowę ronda, ścieżki rowerowej z dopuszczonym ruchem pieszych, zjazdów i przepustów. Istotną częścią projektu jest duże, oświetlone rondo w Bonikowie z nasadzoną roślinnością i systemem nawadniania.

Fot. Milena Waldowska