Ogłoszono przetarg na projekt budowy obwodnicy Kościana

Budowa północnej obwodnicy Kościana jest coraz bliżej realizacji. Po tym jak w minionym tygodniu rząd ogłosił dofinansowanie dla tej inwestycji, następnego dnia WZDW w Poznaniu ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy obwodnicy.

Ogłoszono przetarg na projekt budowy obwodnicy Kościana
Projektowany odcinek północnej obwodnicy Kościana będzie miał swój początek na rondzie na „starej piątce”. Fot. Maciej Sibilak

Wsparcie dla inwestycji w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości ponad 30 mln zł ogłoszono 22 grudnia (zobacz: Obwodnica Kościana z dofinansowaniem). Dzień później, czyli 23 grudnia Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania: Budowa obwodnicy Kościana w ciągu drogi wojewódzkiej nr 308 Grodzisk Wielkopolski – Kościan – Kunowo.

Na realizację zadania wyłoniony w przetargu wykonawca będzie mieć 522 dni. Zatem zgodnie z przewidywaniami, budowa obwodnicy powinna ruszyć w 2024 roku.

Perspektywa realizacji zadania z punktu widzenia rządowego dofinansowania jest dość odległa. Ale z jednej strony to dobrze, bo w budżecie województwa  łatwiej będzie sfinansować połowę zadania w dłuższym okresie. Tym bardziej, że samorząd ma do wybudowania jeszcze dwie inne obwodnice, tj. Szamutuł i Rogoźna ocenia wójt gminy Kościan, Andrzej Przybyła. – Z drugiej jednak strony przez kilkunastomiesięczny okres istnieje ryzyko inflacji, a także wzrostu cen materiałów i usług budowlanych. Może się więc z czasem okazać, że zamiast przewidywanej drugiej połowy wartości inwestycji przewidzianej z budżetu Urzędu Marszałkowskiego, trzeba będzie dołożyć nieco więcej.

Wójt przekonuje jednak, że mimo to wszystko idzie w dobrym kierunku i inwestycja powinna zostać zrealizowana o czasie, czyli w 2026 roku. – Nie zakładamy żadnych opóźnień, trzeba być dobrej myśli – podkreśla Andrzej Przybyła.

Przypomnijmy, że 4-kilometrowy odcinek północnej obwodnicy Kościana będzie miał swój początek na nowym rondzie na „starej piątce”, które umożliwia jednocześnie dojazd i zjazd z drogi ekspresowej. Dalej projektowana trasa będzie biegła w kierunku południowo-wschodnim przez Pianowo, łąki i pola uprawne pomiędzy Kościanem a Nowym Luboszem, a następnie poprowadzi przez las, by za Nadleśnictwem włączyć się w drogę wojewódzką nr 308. W ramach inwestycji powstaną trzy wiadukty (nad ul. Poznańską, ul. Czempińską oraz nad linią kolejową E59) i trzy ronda (na ul. Pułaskiego, Chłapowskiego oraz za Nadleśnictwem Kościan).