Kolejny krok do połączenia kolejowego Czempiń-Śrem

W piątek, 27 stycznia nastąpiło podpisanie pięciu umów pomiędzy PLK S.A. a samorządem województwa wielkopolskiego na projekty z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

Podpisanie umów umożliwia ogłoszenie przetargów na określenie szczegółowego zakresu inwestycji. Dokumentacja jest niezbędna do rewitalizacji czterech linii i budowy nowej trasy kolejowej. Inwestycje, o łącznej długości ponad 200 km, zwiększą dostęp do kolei. Szacunkowa wartość wszystkich projektów to około 2,2 mld zł.

– Te inwestycje pozwolą odbudować kompleksowo sieć kolejową w Wielkopolsce. Dzięki tym przedsięwzięciom będziemy kontynuować walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Wielkopolanie, zwłaszcza mieszkający w mniejszych miejscowościach, będą mieli lepszy dostęp do kolei, który dotychczas był mocno ograniczony. Dofinansowane w ramach programu projekty to zwiększenie szans zawodowych dla tych mieszkańców, ale również perspektywy rozwoju całego regionu właśnie poprzez postęp kolejnictwapodkreśla wojewoda wielkopolski Michał Zieliński.

Mieszkańcy Turku, Międzychodu, Czarnkowa, Gostynia i Czempinia zyskają dogodny dostęp do kolei. Wśród czterech linii, które mają powstać, będzie połączenie między Śremem a Czempiniem (linia nr 369). Na trasie powstanie nowy tor i sieć trakcyjna. Linia, niewykorzystywana od 1995 r., zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h. Nowe perony, zapewniające dostęp do pociągów, przewidziano w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków Grabianowo i Szołdry.

Pozostałe linie w Wielkopolsce powstaną na trasie Konin-Turek, Szamotuły-Międzychód, Gostyń-Kąkolewo, Czarnków-Rogoźno-Wągrowiec. Z programu Kolej Plus w całej Polsce do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje zgłoszone przez samorządy 11 województw. Projekty obejmują wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i około 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.