Jest szansa na połączenie kolejowe Czempiń-Śrem

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły ocenę formalną wniosków zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2028 r. Wśród 79 spełniających kryteria propozycji jest przywrócenie połączenia z Czempinia do Śremu.

Dzięki realizacji Programu Kolej Plus pod egidą Ministerstwa Infrastruktury, możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. Głównym celem jest uzyskanie bądź usprawnienie połączeń miejscowości liczących powyżej 10 tys. Program ma na celu przyczynić się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei. Realizacja Kolej Plus wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oceniły pod względem formalnym 96 wniosków złożonych przez samorządy. 79 z propozycji, czyli ponad 80 proc. spełniło wymagania formalne naboru i zostało zakwalifikowanych do II etapu.

– Kolejnym etapem będzie  opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, by konsekwentnie zmierzać do realizacji zadań, które ograniczą wykluczenie komunikacyjne i poprawią dostęp mieszkańców do koleimówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 Połączenie miałoby funkcjonować w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. – Potencjał pasażerski po przywróceniu połączenia Śrem-Czempiń to około 7 tys. osób w ciągu doby, które przewoziłyby pociągi w 24 kursach, po 12 kursów w każdą ze stron. Projekt, mimo różnych trudności infrastrukturalnych i technicznych jest możliwy do zrealizowaniatwierdzi Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Zarządu Województwa Wielkopolskiego.

W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.