Zamknij

Czempiń. Uciążliwy przejazd kolejowy w centrum miasta

10:08, 06.10.2021 Maciej Sibilak Aktualizacja: 19:37, 01.10.2023
Skomentuj

Gmina Czempiń zleci opracowanie wstępnej koncepcji projektowej budowy tunelu drogowego pod torami, który miałby zastąpić uciążliwy przejazd kolejowy w centrum miasta. Przygotowana przez specjalistów ekspertyza oceni techniczne możliwości realizacji tego przedsięwzięcia i pozwoli oszacować koszty z tym związane.

Przebiegająca przez centrum Czempinia linia kolejowa E59 Poznań-Wrocław to jedna z najbardziej obciążonych magistrali kolejowych w Polsce. Na tej trasie, oprócz przewozów regionalnych i dalekobieżnych, realizowane są także połączenia aglomeracyjne obsługiwane przez Poznańską Kolei Metropolitalną, która w ostatni czasie zwiększyła częstotliwość kursowania pociągów. Jeśli dodamy do tego przywrócony ruch towarowy, to nie może dziwić, iż szlabany na przejazdach kolejowych w Czempiniu opuszczane są coraz częściej powodując uciążliwe korki w centrum miasta.

Linia E59 przeszła w ostatnich latach gruntowną modernizację, dzięki której w wielu miastach na skrzyżowaniach dróg z torami przejazdy kolejowe z rogatkami zostały zastąpione tunelami drogowymi. Dwa takie obiekty powstały m.in. w Kościanie. Z szansy na budowę tunelu pod torami w ramach tej szeroko zakrojonej inwestycji nie skorzystał Czempiń, który pozostał z dużym, uciążliwym przejazdem kolejowym w centrum miasta. – To była okazja jedyna w swoim rodzaju, albo jedna na 100 lat, bo mniej więcej tak często tego typu inwestycje realizowane są na liniach kolejowych o takim przebiegumówi Konrad Malicki, burmistrz Czempinia.Niezmiernie ubolewam, że ta szansa została zaprzepaszczona.

Podobne odczucia mają też mieszkańcy, którzy każdego dnia muszą się mierzyć z uciążliwymi korkami w centrum miasta. Problem jest szczególnie nasilony w godzinach porannych, gdy trzeba dojechać do pracy lub odwieźć dzieci do szkoły oraz w okresie popołudniowych powrotów. 

Szukając rozwiązania tego problemu gmina Czempiń postanowiła zlecić opracowanie wstępnej koncepcji projektowej budowy tunelu pod torami. Przygotowana przez specjalistów ekspertyza oceni techniczne możliwości realizacji tego przedsięwzięcia i pozwoli oszacować koszty z tym związane. – Jeśli nie podejmiemy się tego wyzwania, za kilka lat w centrum miasta może nam grozić paraliż komunikacyjny przestrzega Konrad Malicki.Dodatkowe obciążenie magistrali i zwiększoną częstotliwość opuszczania szlabanów na przejeździe spowoduje włączenie do ruchu zrewitalizowanej linii kolejowej Śrem-Czempiń. Musimy wziąć też pod uwagę zapowiedzi ze strony deweloperów. W najbliższych latach w obrębie miasta może powstać około 500 lokali mieszkalnych. Nie pozostanie to bez wpływu na poziom natężenia ruchu.

Decyzja w sprawie wyboru biura projektowego, które zajmie się opracowaniem wstępnej koncepcji budowy tunelu drogowego pod torami powinna zapaść w ciągu najbliższych tygodni. – Przygotowana przez specjalistów ekspertyza da odpowiedź, czy jest to w ogóle możliwe. Wierzymy, że takmówi burmistrz Konrad Malicki.Zainteresowaliśmy tym tematem kilka firm projektowych. W najbliższym czasie zapoznamy się z propozycjami kosztów takiego opracowania. Mamy świadomość, że budowa tunelu to ogromne wyzwanie pod względem projektowym. Sytuacja drogowa w okolicy przejazdu jest bardzo skomplikowana. Zarówno z jednej, jak i z drugiej strony torowiska zbiegają się trzy drogi prowadzące w różnych kierunkach. Do tego dochodzi gęsta zabudowa w bezpośrednim sąsiedztwie przejazdu.

W ślad za opracowaniem technicznej koncepcji budowy tunelu gmina oszacuje orientacyjne koszty tego przedsięwzięcia. Jego sfinansowanie stanowić będzie spore wyzwanie. Główny ciężar inwestycji spoczywać będzie na barkach samorządu województwa, w gestii którego znajduje się przecinająca tory kolejowe droga wojewódzka. - Cieszy nas to, że w tym aspekcie możemy liczyć na zrozumienie ze strony marszałka Marka Woźniaka, który podczas ostatnich wizyt w Czempiniu wielokrotnie przyznawał, że przejazd stanowi spory problem dla miasta mówi burmistrz Konrad Malicki.Liczymy, że swoją cegiełkę do realizacji tego przedsięwzięcia dołoży też kolej.

(Maciej Sibilak)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%