10 ostatnich lat w Kościanie. Nowa droga S5 zastąpiła DK 5

Wracamy do naszego cyklu zmian, które nastąpiły w ciągu ostatnich lat w Kościanie oraz w powiecie kościańskim. Inwestycją, która zdecydowanie ułatwiła wszystkim życie jest droga ekspresowa S5.

Tak wyglądał ruch na Drodze Krajowej nr 5, która obecnie jest drogą powiatową.

Po wielu latach oczekiwań, wielokrotnych opóźnieniach i problemach z realizacją inwestycji, droga ekspresowa z Wrocławia do Poznania została udostępniona kierowcom 14 grudnia 2019 roku.

Zanim to nastąpiło, droga krajowa nr 5 była notorycznie zatłoczona. Bezpośrednio przed otwarciem drogi ekspresowej, swobodnie można było się nią poruszać jeszcze tylko w sobotnie przedpołudnie czy w niedzielę rano.

Dziś po starej piątce, która stała się drogą powiatową, odbywa się jedynie ruch lokalny (na mocy dwóch uchwał Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 28 września 2020 r. w sprawie pozbawienia kategorii odcinków drogi wojewódzkiej dawnej drogi krajowej nr 5). Dzięki temu nie tylko jest szybciej jeśli chodzi o dojazd do Poznania i Wrocławia, ale również bezpieczniej. W ubiegłym roku, który był pierwszym od momentu otwarcia ekspresówki, liczba kolizji na „starej piątce” spadła ze 142 do 43, a wypadków z 15 do 7. Z kolei na przebiegającej w granicach powiatu kościańskiego drodze ekspresowej odnotowano w 2020 roku 7 wypadków.

Choć nową drogą jeździmy od ponad roku, brakuje jeszcze Miejsc Obsługi Pasażerów ze stacjami paliw i bazą gastronomiczną. Przetargi na budowę i eksploatację MOP Kokorzyn i Sierakowo zostały rozstrzygnięte pod koniec ubiegłego roku, a realizacją zadania w obu przypadkach zajmie się PKN Orlen.

Fot. Archiwum gazety „Kościaniak”, Bogdan Ludowicz

Zobacz także:
10 ostatnich lat w Kościanie. Zmienił się dworzec kolejowy
10 ostatnich lat w Kościanie. Nowe „mostki” na Obrze
10 ostatnich lat w Kościanie. Wieża Ciśnień
10 ostatnich lat w Kościanie. Mostki kolejowe na Łazienkach
10 ostatnich lat w Kościanie. Rewitalizacja Placu Wolności