- Czy w związku z nowymi zasadami związanymi z segregacją odpadów, które weszły w życie na początku roku, powstało duże zamieszanie?
- Zamieszanie jest bardzo duże. Wręcz można odnieść wrażenie, jakby segregacja była jakimś nowym zjawiskiem, a doszła tylko jedna frakcja odpadów - BIO. Dużo problemów nastręczają również nieruchomości niezamieszkałe. Ich właściciele przyzwyczaili się do związkowego systemu odbioru odpadów. Niestety, ze względu na zmiany w ustawie Zgromadzenie Związku było zmuszone wyłączyć z tego systemu nieruchomości niezamieszkałe. Inaczej musielibyśmy ciężar kosztów zagospodarowania odpadów przerzucić w dużej mierze na mieszkańców, co jest niedopuszczalne. Każdy właściciel nieruchomości niezamieszkałej, który miał u nas złożoną deklarację, otrzymał pisemne powiadomienie, iż musi zawrzeć umowę na odbiór odpadów z firmą świadczącą usługi odbioru odpadów. Wykaz firm znajduje się w Rejestrze Działalności Regulowanej na stronie Związku. Umowy te będą podlegały kontroli, jak i również dowody płatności.
- Czy wszyscy mieszkańcy dostosowali się do zmian i zaopatrzyli się w pojemniki na bioodpady? I jakie wymagania powinny spełniać takie pojemniki?
- Nie mamy danych, czy wszyscy zaopatrzyli się w pojemniki, ale można podejrzewać, że nie. Jeśli zwlekali z zakupem do ostatniej chwili, mogło na rynku tych pojemników po prostu zabraknąć. Kubły muszą być brązowe i opatrzone napisem "BIO". Może to być naklejka, a można po prostu napisać to farbą. Ruszt i otwory wentylacyjne nie są konieczne, ale pojemnik musi spełniać normę EN-840.
- Zapowiadane są kontrole związane z prawidłową segregacją śmieci. Jak będą one wyglądały w praktyce i czy za nieprawidłowości od razu będą nakładane kary, czy też przewidziane są upomnienia?
- Kontrole nie są nowością, gdyż były one zawsze prowadzone przez pracowników Związku, adekwatnie do naszych możliwości kadrowych. Teraz ustawodawca zmieniając zapisy ustawy o czystości i porządku przerzucił ten obowiązek na firmy odbierające odpady. Utrudni to znacznie ich pracę, ale z kolei pozwoli skontrolować praktycznie wszystkie nieruchomości pod kątem wywiązywania się mieszkańców z ustawowego obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Przy odbiorze pracownicy sprawdzają, czy odpady są prawidłowo posegregowane, czy w kuble na zmieszane odpady nie znajdują się przykładowo odpady BIO czy inne selektywne. Jeżeli zostaną stwierdzone błędy, z kontroli zostanie zebrany materiał dowodowy, a następnie spisany protokół. Firma ma obowiązek w ciągu dwóch dni przesłać materiał do Biura Związku. Następnie Zarząd wyda decyzję administracyjną o naliczeniu wyższej opłaty na jeden miesiąc. Na dziś jeszcze obowiązuje czterokrotność stawki podstawowej, po wejściu w życie nowych stawek opłat, czyli od 1 kwietnia, będzie to dwukrotność opłaty. Ustawa nie przewiduje upomnień. Niemniej jednak okresem
przejściowym będą mniej więcej dwa pierwsze miesiące obecnego roku.
- A co z kontrolą w budownictwie wielorodzinnym?
- Kontrole w budownictwie wielorodzinnym niczym nie różnią się od tych w budownictwie jednorodzinnym, a mieszkańców obowiązują te same zasady. Odpowiedzialność jest tutaj zbiorowa, więc w przypadku jednego niefortunnego mieszkańca, karani będą niestety wszyscy z danej nieruchomości wielorodzinnej.
- Skrupulatna segregacja wymaga wysiłku. Nawet jeśli mamy dobrą wolę i chcemy odpowiednio segregować śmieci, zdarzają się opakowania wielomateriałowe, z którymi do końca nie wiadomo co zrobić. Problematyczne mogą być też przykładowo kartony z trudną do oderwania taśmą klejącą itd.
- Niestety, ale trochę wysiłku każdy musi ponieść, by na przykład oderwać taśmę z kartonu. Niektórzy nawet nie trudzą się, by kartony pognieść czy pociąć, tylko wyrzucają całe. A to jest już naganne postępowanie. Z kolei jeśli mamy wątpliwości, do jakiego pojemnika wyrzucić daną rzecz, z pomocą przyjdzie nieodpłatna aplikacja na telefon obsługująca nasz Związek - EkoHarmonogram. Aplikacja ma również wiele innych przydatnych funkcji. Przypomni nam o terminie wywozu śmieci, znajdziemy w niej wszystkie apteki na terenie Związku, czy też wykaz PSZOK-ów z godzinami otwarcia, regulaminem oraz mapką dojazdu.
- Wśród mieszkańców dotychczas pojawiały się uwagi, że segregują śmieci, a wszystko i tak pakowane jest do jednego samochodu. Czy rzeczywiście tak jest?
- Specjalistyczne pojazdy posiadają często dwie komory z oddzielnymi strefami zgniotu. Z kolei odpady odbierane na przyczepy są oddzielane przegrodami. Ponadto jakość odpadów dostarczanych do instalacji w Piotrowie Pierwszym podlega kontroli przez jej pracowników. W razie jakiś nieprawidłowości, w stosunku do firmy zbierającej odpady są podejmowane stosowne działania.
- Co z osobami, które mają zarejestrowaną działalność gospodarczą we własnym domu i uiszczają już opłatę za śmieci. Czy muszą podpisywać drugą umowę na firmę?
- Jeżeli jest to jednoosobowa działalność o charakterze biurowym, to nie musi być oddzielnej umowy na odpady. W przypadku każdej innej działalności ustawodawca nie przewidział natomiast takiej możliwości, a więc musi być zawarta umowa na odbiór odpadów z bezwzględnym obowiązkiem segregacji na wszystkie frakcje. Od 1 stycznia w ramach Związku nie odbieramy odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych, gdyż zostały one wyłączone ze związkowego systemu odbioru odpadów.
- Już niedługo czekają nas spore podwyżki za wywóz śmieci. Dlaczego będą one aż tak drastyczne?
- Koszty całego systemu są niewspółmiernie wyższe niż to miało miejsce rok temu. Doszła m.in. nowa frakcja odpadów - BIO, zwiększyła się również opłata za przyjęcie odpadów do Instalacji Komunalnej celem ich zagospodarowania, płacimy za przyjęcie odpadów zebranych selektywnie. Po analizie finansowej kosztów, kwot z przetargów, jak i negocjacji, opłaty musiały ulec zmianie. Na ostatnim zgromadzeniu Związku podjęto uchwałę o podwyższeniu opłaty za gospodarowanie odpadami do kwoty 27 zł od osoby. Opłata będzie niższa o 2 zł dla nieruchomości posiadającej kompostownik, ale dotyczy to tylko zabudowy jednorodzinnej. Nowe stawki będą obwiązywać od 1 kwietnia. Każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej drogą pisemną otrzyma informację najpóźniej do około 20 kwietnia. Dla przypomnienia termin płatności przypada na koniec każdego miesiąca. W sąsiednich związkach czy gminach stawki będą na tym samym lub na jeszcze wyższym poziomie. Niestety taka jest sytuacja w całym kraju w gospodarce odpadami i nie mamy na nią żadnego wpływu. Jedynym sposobem na obniżenie stawek jest wprowadzenie rozszerzonej odpowiedzialności producenta opakowań, ale to już rola państwa.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz